Wat is adverteren op social media?

Het adverteren op social media betekent dat je advertentieruimte inkoopt op een social media platform. Gebruikers van het platform krijgen dan jouw advertenties te zien. Je betaald hierbij per 1000 impressies, dit wordt ook wel de CPM (Cost per mille) genoemd. Hoe deze advertenties er uit komen te zien kun jij zelf en aan welke doelgroep deze voorgeschoteld worden kun je zelf instellen mits dit niet in strijd is met het advertentiebeleid van het desbetreffende platform.

Waarom zou je adverteren op social media?

Het simpelste antwoord hierop is: ook jouw doelgroep is actief op social media. Tegenwoordig heeft iedereen wel een of meerdere social media accounts. Of je nou man of vrouw, jong of oud bent, er is voor iedere doelgroep wel een social media platform te bedenken. Denk aan; Facebook, Instagram, LinkedIn, Tik Tok, Snapchat of Pinterest.

Tegenwoordig is het vrij lastig om organisch (zonder te betalen) veel mensen te bereiken op social media. Door de jaren heen is dit bij Facebook en Instagram drastisch gedaald. Hoe dat komt is vrij simpel te verklaren. Advertenties zijn de enige inkomsten van zo’n platform. Dus deze willen natuurlijk graag advertenties slijten aan bedrijven die omzet genereren via hun platform.

Los van het feit dat tegenwoordig maar een fractie van jouw volgers een berichten van jou ziet, is er nog een hele belangrijke reden waarom je zou willen adverteren op social media. Als je adverteert op social media dan kun je gericht een bepaalde doelgroep targeten. Dit zijn personen die nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. Waarbij je organisch telkens in dezelfde vijver aan het vissen bent, kun je door te adverteren een hele nieuwe doelgroep aanboren. Hier liggen dan ook ontzettend veel kansen voor ondernemers.

Adverteren is social media kan ontzettend winstgevend zijn. Ik gebruik hierbij bewust het woord ‘kan’, omdat het essentieel is dat verstand hebt van social media advertising. Heb je dat niet, dan is de kans vrij groot dat het je alleen maar geld gaat kosten. Daarom kan het verstandig zijn om dit uit te besteden, in plaats van zonder kennis, zelf achter de knoppen te zitten.

Daarnaast zijn de kosten van social media advertising een stuk voordeliger dan adverteren in kranten en magazines (offline). Voorbeeld: in Nederland betaal je op Facebook gemiddeld € 5,- per 1000 impressies, bij een krant of magazine ligt dat vaak tussen de € 30,- en € 40,-. Dus je kunt voor hetzelfde geld 6 tot 8 keer zoveel mensen bereiken!

Adverteren op social media

Wat kost adverteren op social media?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven want dat je ligt aan wat je het budget dat je zelf instelt. Je kunt op Facebook al adverteren vanaf 1 euro per dag. Je kunt het budget ieder moment zelf aanpassen. Als je advertenties rendabel zijn dan kun je het budget opschalen en als ze dan niet zijn dan kun je de advertenties gelijk verlagen of stopzetten. Je hebt zelf de touwtjes in handen en je kunt gemakkelijk bijsturen en optimaliseren.

Voor wat voor bedrijven is dit interessant?

Voor alle soorten bedrijven kan het met de juiste strategie enorm interessant zijn. Of je nou een restaurant, makelaarskantoor, webshop of sportclub hebt. Met de juiste strategie kan social media marketing ook voor jouw bedrijf succesvol worden ingezet. Je kunt hierbij zorgen voor meer winkelbezoeken, reserveringen, leads, offertes en online verkopen. Het is niet zozeer van belang wat je verkoopt, maar hoe je het verkoopt.

Wil jij ook jouw bedrijf succesvol promoten via social media?

Clickbeet is een marketing agency gespecialiseerd in social media marketing voor MKB bedrijven. Wil jij ook een succesvolle en winstgevende campagne voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen.